Universitätsklinikum des Saarlandes und Medizinische Fakultät der Universität des Saarlandes
Klinik für Anästhesiologie, Intensivmedizin und Schmerztherapie
Leitung: Prof. Dr. med. Thomas Volk
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Sie befinden sich hier: >> Startseite >> Einrichtungen >> Kliniken und Institute >> Anästhesiologie >> Forschung >> AG Klinische Pharmakologie und Neuromonitoring

Klinische Pharmakologie und Neuromonitoring

 

Eines der Hauptziele der Allgemeinanästhesie besteht in der Ausschaltung des Bewusstseins mit anschließender Amnesie für die Dauer der Operation. Da Anästhetika bekanntermaßen die elektrische Aktivität des Gehirns beeinflussen, liegt es nahe, das EEG (Elektro­enzephalo­gramm) als Überwachungsverfahren für die "Dämpfung der Hirnaktivität" während der Allgemein­anästhesie einzusetzen. Bedingt durch die Fortschritte der Computer- und Monitortechnologie war es mög­lich, kleine Kompaktgeräte zu entwickeln, die komplexe Rechenoperationen in Sekunden­schnelle durchführen. Vor dem Hintergrund dieser technischen Möglichkeiten können nun verschiedene Indizes aus dem EEG berechnet werden, die dann unmittelbar am Narkosearbeitsplatz zur Verfügung stehen und dem Kliniker bei seinen Entscheidungen zur Steuerung der Anästhesie nützliche Zusatz­informationen liefern können.
Bevor Monitorsysteme zur Überwachung der Narkosetiefe im klinischen Alltag eingesetzt werden können, ist eine Validierung der Messergebnisse nötig; hierzu wiederum ist die Entwicklung von pharmakokinetisch/pharmakodynamischem (PK/PD) Modellen erforderlich. Zusätzlich sind klinische Studien notwendig, die den potentiellen Nutzen des Einsatzes dieser Monitorsysteme untersuchen.
Weitere Forschungsgebiete sind die Analgosedierung von Intensivpatienten sowie Untersuchungen zu Prophylaxe und Therapie von postoperativer Übelkeit und Erbrechen. Die Forschungsergebnisse der Arbeitsgruppe "Klinische Pharmakologie und Neuromonitoring" wurden in den verschiedenen nationalen und internationalen Zeitschriften des Fachgebiets publiziert. Die Arbeitsgruppe hat an mehreren nationalen und internationalen Multicenterstudien teil­genommen, diese z.T. organisiert und/oder ausgewertet.

 

 

Aktuelle Projekte


  • Pharmakokinetisch/pharmakodynamische Modelle
  • Körpertemperatur und Anästhesietiefe
  • Analgosedierung von Intensivpatienten
  • Hirndruck und Anästhesietiefe

 

Es besteht eine enge Zusam­men­arbeit mit den folgenden Wissenschaftlern

 

PD Dr. med. W. Wilhelm (Gründer der Arbeitsgruppe), Lünen
PD Dr. med. J. Bruhn, Universitätsklinikum Bonn
Dr. med. R. Ellerkmann, Universitätsklinikum Bonn
Prof. S. Shafer, Stanford University, Palo Alto
Ph.D. S. Bibian, University of British Columbia, Vancouver
PD. Dr. med. C. Apfel, University of Louisville

 

 

Weiterführende Literatur

 

Wilhelm W, Bruhn J, Kreuer S
Überwachung der Narkosetiefe

 

 

Auswahl aktueller Veröffentlichungen

 

The performance of six pulse oximeters in the environment of neuronavigation.

Mathes AM, Kreuer S, Schneider SO, Ziegeler S, Grundmann U.

Anesth Analg. 2008 Aug;107(2):541-4.

 

The place for short-acting opioids: special emphasis on remifentanil.

Wilhelm W, Kreuer S.

Crit Care. 2008;12 Suppl 3:S5. Epub 2008 May 14. Review.

 

Failure of two commercial indexes and spectral parameters to reflect the pharmacodynamic effect of desflurane on EEG.

Kreuer S, Bruhn J, Ellerkmann R, Ziegeler S, Kubulus D, Wilhelm W.

J Clin Monit Comput. 2008 Apr;22(2):149-58. Epub 2008 Mar 27.

 

Comparative pharmacodynamic modeling using bispectral and narcotrend-index with and without a pharmacodynamic plateau during sevoflurane anesthesia.

Kreuer S, Bruhn J, Walter E, Larsen R, Apfel CC, Grundmann U, Biedler A, Wilhelm W.

Anesth Analg. 2008 Apr;106(4):1171-81, table of contents.

 

[Target-controlled infusion (TCI) - a concept with a future?: state-of-the-art, treatment recommendations and a look into the future]

Schraag S, Kreuer S, Bruhn J, Frenkel C, Albrecht S.

Anaesthesist. 2008 Mar;57(3):223-30. Review. German.

 

Pharmacokinetic-pharmacodynamic models for inhaled anaesthetics

Kreuer S, Bruhn J, Wilhelm W, Bouillon T.

Anaesthesist. 2007 Jun;56(6):538-56. Review. German.

 

Placenta praevia totalis et increta. Cause of life-threatening haemorrhaging during a caesarean section

Grundmann U, Ertan AK, Jacob S, Kreuer S.

Anaesthesist. 2007 Aug;56(8):793-6. German.

 

[Remifentanil-propofol versus fentanyl-midazolam combinations for intracranial surgery: influence of anaesthesia technique and intensive sedation on ventilation times and duration of stay in the ICU]

Bauer C, Kreuer S, Ketter R, Grundmann U, Wilhelm W.

Anaesthesist. 2007 Feb;56(2):128-32. German.

 

Hemodynamic response to exercise as measured by the solar IKG impedance cardiography module and correlation with metabolic variables.

Ziegeler S, Grundmann U, Fuerst O, Raddatz A, Kreuer S.

J Clin Monit Comput. 2007 Feb;21(1):13-20. Epub 2006 Nov 4.

 

Reduction in anaesthetic drug consumption is correlated with mean titrated intra-operative Bispectral Index values.

Ellerkmann RK, Kreuer S, Wilhelm W, Röpcke H, Hoeft A, Bruhn J.

Acta Anaesthesiol Scand. 2006 Nov;50(10):1244-9. Review.

 

[Desflurane and isoflurane in minimal-flow anesthesia. Consumption and costs with forced fresh gas reduction]

Buchinger H, Kreuer S, Paxian M, Larsen R, Wilhelm W.

Anaesthesist. 2006 Aug;55(8):854-60. German.

 

The efficacy of the non-opioid analgesics parecoxib, paracetamol and metamizol for postoperative pain relief after lumbar microdiscectomy.

Grundmann U, Wörnle C, Biedler A, Kreuer S, Wrobel M, Wilhelm W.

Anesth Analg. 2006 Jul;103(1):217-22, table of contents.

 

The Narcotrend monitor.

Kreuer S, Wilhelm W.

Best Pract Res Clin Anaesthesiol. 2006 Mar;20(1):111-9. Review.

 

Spectral entropy and bispectral index as measures of the electroencephalographic effects of propofol.

Ellerkmann RK, Soehle M, Alves TM, Liermann VM, Wenningmann I, Roepcke H, Kreuer S, Hoeft A, Bruhn J.

Anesth Analg. 2006 May;102(5):1456-62.

 

Dobutamine improves liver function after hemorrhagic shock through induction of heme oxygenase-1.

Raddatz A, Kubulus D, Winning J, Bauer I, Pradarutti S, Wolf B, Kreuer S, Rensing H.

Am J Respir Crit Care Med. 2006 Jul 15;174(2):198-207. Epub 2006 Apr 20.

 

A-line, bispectral index, and estimated effect-site concentrations: a prediction of clinical end-points of anesthesia.

Kreuer S, Bruhn J, Larsen R, Buchinger H, Wilhelm W.

Anesth Analg. 2006 Apr;102(4):1141-6.

 

Narcotrend or bispectral index monitoring during desflurane-remifentanil anesthesia: a comparison with a standard practice protocol.

Kreuer S, Bruhn J, Stracke C, Aniset L, Silomon M, Larsen R, Wilhelm W.

Anesth Analg. 2005 Aug;101(2):427-34, table of contents.

 

[Influence of gender on propofol consumption and recovery times]

Wilhelm W, Buchinger H, Biedler A, Altmann S, Larsen R, Kreuer S.

Anaesthesist. 2005 Jun;54(6):567-74. German.

 

Impact of patient age on propofol consumption during propofol-remifentanil anaesthesia.

Kreuer S, Schreiber JU, Bruhn J, Wilhelm W.

Eur J Anaesthesiol. 2005 Feb;22(2):123-8.

 

The correlation of the bispectral index with propofol effect site concentrations is not altered by epochs indicated as artefact-loaded by narcotrend.

Ellerkmann RK, Kreuer S, Wilhelm W, Wenningmann I, Roepcke H, Hoeft A, Bruhn J.

J Clin Monit Comput. 2004 Aug;18(4):283-7.

 

Spectral entropy and bispectral index as measures of the electroencephalographic effects of sevoflurane.

Ellerkmann RK, Liermann VM, Alves TM, Wenningmann I, Kreuer S, Wilhelm W, Roepcke H, Hoeft A, Bruhn J.

Anesthesiology. 2004 Dec;101(6):1275-82.

 

Bispectral index and A-line AAI index as guidance for desflurane-remifentanil anaesthesia compared with a standard practice group: a multicentre study.

Bruhn J, Kreuer S, Bischoff P, Kessler P, Schmidt GN, Grzesiak A, Wilhelm W.

Br J Anaesth. 2005 Jan;94(1):63-9. Epub 2004 Oct 29.

Mitglieder der AG

  • Prof. Dr. med. Sascha Kreuer
  • Dr. med. Heiko Buchinger
  • Dr. med. Patrick Bialas
  • Dr. med. Oliver Keller